SEO- jak zacząć to podstawowe pytanie, na które powinien znać odpowiedź każdy specjalista z tego zakresu. Jak samodzielnie rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem stron internetowych? Otóż o powodzeniu działań pozycjonera w głównej mierze decyduje przygotowanie do nich.
Na czym powinno polegać i z jakich składa się etapów SEO dla początkujących?
1. Analiza widoczności witryny – z wykorzystaniem profesjonalnych programów dla pozycjonerów należy przeprowadzić analizę widoczności witryny w internecie. Możliwe jest sprawdzenie ogólnej popularności strony, statystyk odwiedzin internautów, jak również głównych słów kluczowych, prowadzących do strony.
2. Audyt SEO – dogłębna analiza witryny i linkowania zewnętrznego. Określenie, które obszary są zadbane, a które wymagają pracy. Przykładając się do pracy na tym etapie, można oszczędzić sobie wiele czasu w przyszłości, poprzez uniknięcie zbędnych działań i szybką identyfikację pożądanych postępowań.
3. Analiza wyników i działań konkurencji – analiza widoczności konkurencji, identyfikacja jej głównych fraz kluczowych, przyjrzenie się działaniom prowadzonym przez konkurencyjne firmy.
4. Określenie fraz kluczowych – część fraz określa się już na wcześniejszych etapach, jednak po analizach i audycie, teraz można już stworzyć ich komplet. Korzystając z wyników wcześniejszych analiz oraz z programów SEO, bazując przy tym na celach marketingowych i możliwościach budżetowych firmy, tworzy się listę fraz, która oczywiście w przyszłości będzie uzupełniana i modyfikowana.
5. Stworzenie planu działania – na tym etapie masz już wszystkie informacje, których potrzebujesz. Nie pozostaje zatem nic innego, jak stworzyć kompletny plan działania.
Kiedy istnieje już plan, można przejść do właściwych działań SEO, czyli wspomnianych wcześniej czynności on-site i off-site, a zatem SEO technicznego, pracy nad treścią i linkowania.
Zwróć uwagę na istotne zagadnienia:
Monitoring prowadzonych działań SEO
Pamiętaj, że SEO to nie jest jednorazowe działanie, dające długotrwałe efekty. Rzeczywiście początki są najtrudniejsze i wymagają największego nakładu czasu, pracy i pieniędzy. Jednak pozycjonowanie nigdy się nie kończy. Wystarczy krótka przerwa w działaniach, brak aktualizowania treści, brak nowych linków zewnętrznych, czy pozostawienie powstałych błędów na stronie, aby utracić wysokie pozycje. Ważne jest stałe monitorowanie efektów działań i ich modyfikowanie w razie potrzeby. Pozwala to nie tyle utrzymywać wysokie pozycje, ile wręcz je poprawiać.
SEO jako element większej strategii
Dzisiaj trudno wyobrazić sobie marketing internetowy bez pozycjonowania. Każda firma, która chce zaistnieć, decyduje się na SEO. Trzeba jednak pamiętać, że SEO zawsze powinno być elementem większej strategii. Brak zaangażowania w rozwój strony internetowej pod kątem użytkownika czy zaniedbanie jakości usług pogrążą nawet najlepiej prowadzoną kampanię SEO. Poza tym promocja poprzez pozycjonowanie jest niezbędna, ale nie wystarczająca. SEO to jeden z elementów SEM – Search Engine Marketing. Określa się w ten sposób ogół działań promocyjnych w internecie. Zatem poza pozycjonowaniem organicznym, mowa również o pozycjonowaniu płatnym, czyli kupowaniu linków. W skład SEM zalicza się też reklamy Google Ads czy banery promocyjne na stronach internetowych.