Strategia marketingowa restauracji​

pozycjonowanie-restauracji

W każdej branży strategia odgrywa kluczową rolę dla osiąganych efektów promocji. Wybór odpowiednich działań, dostosowanych między innymi do profilu firmy, konkurencji, grupy docelowej i dziesiątek innych czynników pozwala osiągnąć zadowalające rezultaty niższym kosztem. Nie warto wydawać wysokich kwot i marnować czasu na działania w obszarach, które z perspektywy danego przedsiębiorstwa nie są istotne. Przykładowo, jaki sens ma ogólnopolska reklama gastronomiczna restauracji w niewielkim, rzadko odwiedzanym przez turystów mieście? Odpowiedź jest prosta – żadnego. Jest to jeden z wielu przykładów marnowania pieniędzy. Dlatego strategia i szczegółowy plan mają ogromne znaczenie. W przypadku restauracji i innych firm gastronomicznych mają jeszcze większe.

Plan marketingowy restauracji przykład

Branża gastronomiczna jest nie tylko konkurencyjna, ale też bardzo zróżnicowana. Lokale przyjmują różne formy, świadczą usługi na wiele sposobów, do kogo innego kierują swoją ofertę. Zupełnie inny jest profil pizzerii, a inny restauracji z kebabem czy lokalu z ekskluzywnymi daniami. Plan marketingowy restauracji zawsze powinien być przed założeniem restauracji. Z planu marketingowego dowiesz się czy restaracja będzie opłacalną inwestycja i czy są jakieś niuanse do poprawy. Wiele innych kwestii trzeba wziąć również pod uwagę, opracowując plan marketingowy restauracji.

Najważniejsze pytania, na które należy odpowiedzieć, nim powstanie strategia marketingowa restauracji, to:

  • Jakiego rodzaju ofertę posiada lokal?
  • Jaki posiadasz budżet na marketing?
  • Jakie są najważniejsze cechy Twojego lokalu?
  • Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Powyższe pytania trzeba zadać sobie na samym początku, przed zaplanowaniem tego, jak wypromować restaurację. Powyższe aspekty wymagają udzielenia odpowiedzi ogólnych, a później coraz bardziej szczegółowych. W ten sposób powstaje zarys strategii, przykład. Na jego podstawie opracujesz plan, a później kampania reklamowa restauracji, kebabu, czy kawiarni. W każdym przypadku, bez względu na typ biznesu, proces przebiega podobnie. Poniżej nieco bardziej szczegółowo omawiamy każdą z 4 wymienionych kwestii.

1. Reklama gastronomiczna a typ lokalu​

Oferta danego lokalu tak naprawdę dostarcza nam odpowiedzi na pytanie, o jakiego typu lokalu mowa. Powinieneś znaleźć trafne określenie na Twoją ofertę, aby móc skategoryzować restaurację. To niezbędne, aby móc przejść do kolejnych kroków i znaleźć grupę docelową Twoich usług. Do innych ludzi będziesz kierował ofertę, posiadając w menu ekskluzywne, drogie dania, a do zupełnie innych, jeśli prowadzisz piekarnię z tanim pieczywem, lodziarnię, czy fast food. Zastanawiając się nad rodzajem lokalu, który posiadasz, określ nie tylko rodzaj dań, ale również ich cenę na tle konkurencji.

2. Budżet na marketing usług gastronomicznych

Prowadzenie restauracji generuje wysokie koszty, co zwłaszcza w przypadku nowego lokalu może oznaczać niskie zyski lub nawet straty. Podobnie jest zresztą z większością pozostałych lokali gastronomicznych. Dlatego nie dziwi, że właściciele chcą oszczędzić na marketingu. Niestety zwykle okazuje się to złym pomysłem. Bez inwestycji w promocję biznesu nie ma co liczyć na jego rozruszanie, znaczne zwiększenie obrotów, a tym samym – zwiększenie zysków.

Niemniej w przypadku niektórych firm wysoki budżet jest po prostu nieosiągalny. W takiej sytuacji marketing usług gastronomicznych dostosowuje się do budżetu. Konieczne jest dokonanie wyboru pomiędzy kanałami komunikacji, a także ograniczenie intensywności działań w niektórych obszarach. Warto określić budżet już na początku, aby oczywistym było, jakiego typu działania można wdrożyć. Niskobudżetowa kampania reklamowa restauracji również może być skuteczna, niemniej wymaga jeszcze bardziej pieczołowicie zaplanowanych działań i absolutnie profesjonalnego podejścia do tematu. Nie ma tu miejsca na nieskuteczne rozwiązania.

3. Co wyróżnia Twój lokal?

Reklama gastronomiczna nie może być nudna, a taka właśnie będzie, jeśli jej nie spersonalizujemy. Dlatego tak ważne jest określenie specyficznych cech Twojego biznesu. Marketing w gastronomii w dużej mierze bazuje na wyróżnikach poszczególnych biznesów. Tym samym warto określić takie kwestie, jak:

wystrój lokalu,

obsługa,

lokalizacja,

dostawa.

Powyżej wymieniliśmy główne obszary, którym należy się przyjrzeć i szczegółowo je opisać. Poniżej zamieszczamy kilka pytań pomocniczych, które w tym pomogą. Pamiętaj jednak, że ważne jest uwzględnienie wszystkich detali. Dlatego też zalecamy współpracę z fachowcami, którzy posiadają w tym obszarze wiedzę i doświadczenie. 

  • Czy wystrój Twojego lokalu czymś się wyróżnia?
  • Do jakiej kategorii restauracji czy kawiarni przypisuje go estetyka wnętrza?
  • Gdzie znajduje się Twój lokal?
  • Czy lokalizacja sprzyja pozyskiwaniu klientów “z ulicy”?
  • Kto i w jaki sposób obsługuje klientów?
  • Dostarczasz zamówienia do klientów czy świadczysz jedynie usługi stacjonarne?
  • Jeśli w Twojej ofercie jest dostawa, na jakim obszarze ją oferujesz?

Dzięki odpowiedzi na powyższe pytania coraz wyraźniej zarysowuje się przyszła strategia marketingowa restauracji.

4. Marketing restauracji, czyli znaczenie grupy docelowej

Rozważania nad omówionymi powyżej kwestiami pomogą Ci w określeniu Twojej grupy docelowej. Zasadniczo chodzi o znalezienie profili potencjalnych klientów. Zapomnij o kierowaniu oferty do wszystkich. Nie jest możliwe, abyś zadowolił ludzi w każdym wieku, bez względu na ich upodobania czy stan majątkowy. Kluczowe jest trafne określenie osób, którym Twoja oferta może przypaść do gustu. Na tej podstawie określa się odpowiednie kanały komunikacyjne, którymi najłatwiej będzie do nich dotrzeć. Niezbędne jest też dostosowanie przekazu. Marketing restauracji kierującej ofertę do osób o wysokim statusie, szukających usług luksusowych, wymaga stosowania oficjalnego języka i stonowanego przekazu. Natomiast promocja przydrożnej restauracji czy reklama lodziarni powinna opierać się na języku potocznym i przekazie bezpośrednim w formie “na Ty”. To tylko przykłady tego, jak należy dostosować marketing usług gastronomicznych do grupy docelowej. W rzeczywistości trzeba zadbać również o szereg innych czynników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *