Jak pisać zgodnie z SEO – forma i długość tekstu​

pisanie tekstów

Robot Google ocenia teksty pod każdym możliwym względem. Znaczenie mają: obecność fraz kluczowych, częstotliwość ich występowania i kontekst, ale też budowa tekstu i jego długość. Również w tym przypadku trudno o wskazanie uniwersalnych zasad, jak pisać pod SEO, ponieważ wszystko zależy od długości tekstu. O ile treści nieprzekraczające 1000 znaków mogą tworzyć zwarty blok tekstu, o tyle przy dłuższych formach konieczne jest stosowanie akapitów z nagłówkami. Większość treści tworzonych pod SEO to dłuższe teksty, zatem w tym miejscu zajmiemy się omówieniem zasad SEO copywritingu w kontekście takich właśnie form tekstowych.

Podstawowe wytyczne, których powinien się trzymać SEO copywriter, to:

  • dzielenie tekstu na paragrafy, o długości nieprzekraczającej 1000-1200 znaków (cennik usług copywritingu)
  • stosowanie nagłówków H2 i H3, a w dłuższych tekstach również H4
  • stosowanie pogrubień ważnych treści, a w niektórych przypadkach także fraz kluczowych
  • dodawanie elementów uatrakcyjniających tekst i nadających im większej wartości – wypunktowania, tabele, i inne
  • stosowanie wyróżników ułatwiających czytanie tekstów – poza pogrubieniami warto stosować również kursywę, podkreślenia itd.
  • stosowanie leadu, czyli krótkiego wstępu informującego o tematyce tekstu.
jak pisać teksty seo

Właściwa długość tekstu pod SEO​

Jak wspomnieliśmy wcześniej, na pytanie: copywriting – co to jest, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Również pojęcie SEO copywritingu bywa różnie rozumiane. Niektórzy copywriterzy SEO przygotowują treść na podstawie podanych wytycznych i w zasadzie nic więcej ich nie interesuje. Inni natomiast biorą udział w tworzeniu tych wytycznych. Do zadań SEO copywritera, poza przygotowywaniem treści, może należeć również dobieranie fraz kluczowych, a także ustalanie długości tekstu.

W kwestii długości tekstów SEO zdania są podzielone. Nie brakuje ekspertów, przekonanych o wyższej skuteczności długich treści, jak i tych, którzy preferują krótkie formy. Wszyscy są jednak zgodni, że długość należy dostosowywać do rodzaju tekstu i pełnionej przez niego funkcji.

Content marketing, na który składają się między innymi teksty blogowe o wysokiej wartości merytorycznej, nie jest skuteczny w przypadku krótkich treści.  Zadaniem takich artykułów jest wyczerpanie danego tematu, a robot Google o tym wie, zatem długość min. 2500 znaków jest tutaj obowiązkowa. Jednak dla tekstów ofertowych, a tym bardziej opisów produktów, jest to już raczej wartość maksymalna. Przede wszystkim jednak należy zadbać o to, aby tekst był w pełni merytoryczny. Lepiej przygotować krótszy tekst, niż wydłużać go bezwartościową treścią. 

Zarówno forma jak i długość tekstu mają znaczenie również poprzez wzgląd na użytkownika. Właściwie sformatowany tekst, o optymalnej długości, jest bardziej przystępny, przez co też chętniej czytany. Więcej odbiorców czyta całą treść, nie poprzestając na pierwszych kilku zdaniach czy akapitach. Pośrednio przekłada się to również na skuteczniejsze pozycjonowanie – jednym z czynników branych pod uwagę przez robota Google jest średni czas, jaki użytkownik spędza na stronie internetowej.

One thought on “Jak pisać zgodnie z SEO – forma i długość tekstu​

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *